tisdag 16 november 2010

En sjömans ändlösa klagan.

16112010
Idag är en trött dag. Börjar tro att det är tråkigt i Thailand på riktigt. Tisdagar har hittills vart de segaste och tråkigaste sedan jag kom ombord. Tror mycket har att göra med att man hamnar långt ute i en tråkig hamn, med bara en massa krimskrams stånd runt omkring. Dessutom har det vart kasst väder, vilket är anledningen till att vi går till Phuket deapsea port och inte till Pathong. Nästa vecka blir det förmodligen ändring på detta.
Hur som helst så flyter livet på, nu står det 4/14 på räkneverket. Livet går helt klart i resor/veckor ombord. Varje vecka är samma samma, börjar till och med se mönster i maten. Å andra sidan är det ju standard på nästan alla fartyg att man har några standard rätter/teman som visas var vecka. Här är det ett speciellt bröd på tisdagar, glass på fredagar och söndagar samt ribs på söndagar. I övrigt börjar jag snart tröttna på ris, men det är fortfarande det bästa alternativet. Överkokt pasta eller underkokt potatis är sällan en höjdare.
Imorgon är det åter igen Singapore.

Saker jag förtillfället saknar i mitt liv.
Gott godis - har hittat bra choklad i Singapore men hade snart kunnat döda för lite saltlakrits, en påse gott och blandad och lite habrio guf. Kan det vara så svårt att koka ihop en gris och lite E-ämnen till något gott och segt?
Ny musik - Ryssjävlarna (Entertiment crew) förstör mitt internet med video skype så det inte går att uppdatera Spotify.
Omväxling i maten - Lite god husmanskost, lite mat från John. Vad som helst som har salt och inte socker som huvudkrydda.
Fika - En riktigt fika, sitta och snacka skit med en god vän över en Damateo kaffe. Det är saknat här nere.
Bubblare på listan,
En kall öl. Ett glas gott vin. En whisky.
Mer kommer, har vart långa dagar och dåligt med motivation den senaste tiden. Ber om ursäkt och skall försöka bättra mig. Tills dess kan ni glädja er med att solen här nere lyser med sin frånvaro och jag hittills endast legat 30 min på en solstol.

2 kommentarer:

  1. Finns det några bra saker ombord? :)
    hälsar faster som kunde tänka sig någon vecka utan att behöva laga mat, städa, hitta på mat, tvätta, stryka, plocka undan tvätt osv......
    Men jag förstår att det blir långt! Ha det!

    SvaraRadera
  2. ..ett skepp kommer lastat med Djungelvrål...

    SvaraRadera