onsdag 3 november 2010

Mode?


03112010


Singapore ligger strax norr om N 01°. Det är i regel varm, närmast jätte varmt. 30°C i vattnet och minst det samma i luften. När man tänker klädsel så är det aldrig mer än en skjorta med upprullade ärmar.


Var in i största shoppingcentret i söndags när jag var och spatserade runt och letade födelsedagspresent åt mig själv. Det som slog mig är att Modebranschen blir rätt komisk här nere. Då man tittar in i skyltfönstren på butikerna och de man ser är vinterkollektionen och då inte en mörkare färg på shortsen utan det är stickat i gråskala, mössor och vantar, vinterjackor och hela kittet. Må vara att många i Singapore är födda utomlands och kanske reser hem titt som tätt eller åker på vintersemester. Men man kan tycka att man kunde få slippa vinterkläder när man praktiskttaget är på ekvatorn och vänder, men icke. Förmodligen kommer jag att nyttja dessa modehus tjänster strax innan jag skall åka hem och paniken kommer över att jag bara har en långärmad tröja och en sommarjacka med mig, men det är då det. Nu går man mest och njuter av värmen och känner ingen som helst längtan till fem gradigt regn på tvären.

I övrigt så har livet flutit på bra, två veckor är till ända, återstår 12. Känns än så länge riktigt bra. Vågen säger att avsaknad av öl, grädde i maten och värme gör gått. Så om inte annat har mitt 27 levnadsår börjat sunt. Än har ingen alvarlig last slagit till, väntar med spänning på hur det skall ta sig. Håller mig lite avvaktande till det mesta ombord, gäller att hitta sin plats. En av få saker som jag för tillfället ångrar är att jag inte tog med mig min innebandyklubba ner. Är mer eller mindre tvång på att spela minst tre gånger i veckan; -captains standing orders. Kroppsarbete är något jag hittills sett total avsaknad av. Mina seglarhänder som jag byggt upp under hela sommaren håller på går till spillo, vilket normalt brukar vara ett tecken på vinter. Nu åter till bryggan för att få sig en kopp kaffe och lite kunskap.

1 kommentar:

  1. Hej Anton! Och ett försenat grattis till dig! Jag blev så glad när jag nu märkte att du börjat skriva här igen :).
    och du, jag tror att det är frågorna man blir vis av....
    stora kramar från faster och ett kallt (+3) och nordvästanblåsande Åland

    SvaraRadera