söndag 22 maj 2011

Vi fick besök för en dag.



Klicka för att få större bild.

Igår hade vi besök. Så mycket folk har det nog aldrig varit i Kville tidigare. Framförallt aldrig så mycket poliser. Faktum är väl att det nästan aldrig vart så här mycket kravallpolis på samma plats i Sverige tidigare. Allt detta för att några hundra högerextremister vill protestera mot en färdigbyggd moské.




Innan demonstrationen så slogs det en järnridå runt mötesplatsen. Gator spärrades av med antingen kravallstaket eller piketbussar. Totalt var det minst en 30 tal piketbussar, troligen betydligt många fler. Allt för att hålla vänsteraktivisternas motdemonstration borta från högerextremisternas tåg.




Tyvärr har jag inte några bilder på högertåget. Av förklarliga själ så hamnade jag på sidan av vänstertåget, då jag när jag steg ut genom ytterdörren klev rakt in i tåget och enda anledningen till mitt deltagande var att fota och se på eländet. Högertåget blev dessutom betydligt mycket mindre än befarat, dryga 100-talet istället för uppskattade 600-800.




Till en början var allt lugnt fredligt. Polisen höll en låg profil med hjälmarna av, skall sanningen fram så var de roligaste med hela dagen att se på poliserna och deras agerande. Allt i från de uppspelta nervvraken till aspiranter till de lugna coola gubbarna.





Det är svårt att säga hur många poliser som var inblandade. De cirkulerade ett rykte om att det var 500 stycken. Om det verkligen var så många vet jag inte, men jag såg garanterat över 200 stycken. Alla kravallutrustade.




Även inne i själv tåget var det 20-30 poliser som senare fick jobba lite extra, när det började hetta till när högertåget kom fram och viftade med sina svenska fanor.






Självfallet när det vankas demonstration så dyker det upp de som vill slåss. Så även denna gång. Nu gick de inte så långt. Det slängdes några glasflaskor, men inte mer än att polisen fick chans att ta på sig hjälmarna och testa sin pepparspray.




Nu skall tilläggas att det var en klick på 100-200 personer som bröt sig ut, kastade flaskor och smällde knallskott. Resterande var en lugn köttmassa av mycket blandad ålder och härkomst. Dessutom var det långt ifrån alla som skall klassas om AFA-kids. De stökigaste var tonåringarna från områden kring spårvagnarnas ändhållplatser som bara var här för att bråka.


När tåget började upplösas och de som var kvar, endast var de som verkligen brydde sig om moskén och inte bara var där för att få en chans att trycka dit en Nazist så togs dessa bilder.




I min värld var det här den bästa av motdemonstrationerna. Kraftfullare än knytnävar och slagord.




Klart det skall finnas en moské. Jag har följt bygget från första spadtag till sista puts. Faktum är att det är en vacker byggnad som tagit form i skuggan av ättestupan och förskönat utsikten från mitt vardagsrum. Jag hoppas bara innerligt att den får stå ifred och vi skall slippa fler besök utav både extremister och ordningsmakt.


http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.632699-fyra-gripna-vid-moskeprotest

1 kommentar:

  1. jag vet en gång när det var fler kravallpoliser på en och samma plats i sverige. 14-16 juni 2001.

    SvaraRadera